Vogel weet hoe het hoort: strike a pose! |
Banana Jan |
De eerste dag in Canada. Na een nacht met de nodige onderbrekingen starten we de dag met een excursie naar de Niagara Falls.
De Horse Shoe is prachtig, de regencapes geel, de foto's in the pocket, het donderend geraas indrukwekkend, de regen nat, de lunch uitgebreid en de gesprekken in de bus inspirerend. Na een bezoek aan een pitoresk dorpje keren we met de bus terug naar Toronto.
Het avondprogramma begint na een uurtje vrije tijd met een presentatie over Canada en de leervragen.
We zijn los!
Nieuwe behuizing PM studiejaar 2013-2014 |
_____________________________________________________________________________________________________________
Waar zijn wij (FHKE) benieuwd naar:
- Opleiden in de School
- Infrastructuur, aanwezigheid opleiding op werkplek en v.v., samenwerkingsrelaties
- Netwerk van kennispartners: samenwerking universiteiten met lerarenopleiding
- Verdieping van bachelor naar master
- Inductiefase, voortgezette professionalisering en certificering
- Partnerschap, gemeenschappelijke innovaties (veranderkunde Fullan)
- Academische opleidingsschool: werken met onderzoeksgroepen, functiedifferentiatie, ruimte in formatie, betrokkenen, verbinding praktijkgericht onderzoek met curriculum
- Rendementen: bevorderen studiesucces, uitvalreductie
- Visie, leertheorie:Elementen positieve psychologieFullan: hoe zichtbaar?
- Samenwerkingsverbanden instellingen in het kader van internationalisering
- Uitwisseling curriculumontwikkeling
- Docentuitwisseling
- E-Twinning
Deelnemerslijst:
PROO (3): Noord-Veluwe, basisonderwijs (Ineke, Quinten, Berend)
Accent (6): Achterhoek, 20 scholen waarvan 1 SBO, PC, samenwerking met Iselinge (stuurgroep onderwijs: Jeroen, Jan, Hennie, Mieke, Job, Harrie)
Deze collegas's delen hun bevindingen via Twitter én via een Faceboek pagina (klik HIER)
Duin en Bollenstreek (6): PO, 11 scholen, gericht op OGW (John, Carl, Fred, Natascha, Maurice, Charlene)
KSG Marianum (2): VO, zoekend naar ander onderwijsmodel, meer verantwoordelijkheid laag in de organisatie, hoe ziet dat er hier uit (Christel, Arnold)
Primair (1): PO, 10 scholen, gemeente Maasdonk, plancyclus 2015-2019 (Ad van der Heijden)
Onderwijs Maak Je Samen (1): advies, educatieve uitgeverij, softwareontwikkeling (Job Christians)
Stichting de Brink (2): enkele jaren geleden gevormd n.a.v. samenwerking bij schoolleiders opleidingen, doel om kennis te verbinden (Berend, Reinoud)
Fontys Hogeschool Kind & Educatie (2): Jan Beijers & Cyrille van Bragt
Doelen in Ontario:
1. Moral Purpose: Raise the bar and close the gap (OGW)
2. Tight/losse problem: balans sturen en ruimte geven. Focus op ‘instructional leadership’ (onderwijskundig leiderschap)
3. Alignment: uitlijning tussen lagen en binnen organisaties; pressure and support (support: ingestoken op ontwikkeling vakmanschap); ‘everybody is a change agent’
4. Action Research: assessment for learning; evidence based werken
5. Synergie zoeken: samenwerken
6. Beroepskwaliteit verhogen
7. Verbeter- en verandercapaciteit verhogen
8. Gedeeld en verdeeld leiderschap
9. Van Plan naar Actie: PDCA
4 Thema’s:
1. Teacher skills
2. leadership in school
3. learning community
4. focus on results
Opdracht:
- Welke vragen heb je als groepje?
- Wat heb je te bieden op deze thema’s?
1.Teacher skills
a. Vergelijking eindniveaus bachelor en master (MLI, M SEN)
b. Vergelijking hoofdthema’s: OGW, Omgaan met Verschillen, Onderzoek/onderzoekende houding, ondernemingszin/ondernemerschap/creativiteit, 21st CS/Mediawijsheid
2.Leadership in school
a. Vergelijking eindniveau master (MLE)
b. Type leiderschap
3.Learning in community
a. Opleiden in de School (zie boven); inzet studenten
b. Organisatie/formatie/functiehuis
c. Loopbaanontwikkeling
d. Samenwerking tussen leraren binnen de organisatie en tussen organisaties (alle niveaus); samenwerking opleiders en leerkrachten/coaches binnen het primair proces
e. Organisatie Research & Development: schaalgrootte, efficiency, specialisaties
4.Focus on results
a. Type data:kwantitatief vs. Kwalitatief
b. Data mining: zoeken naar trends, partonen, key indicators
c. Onderliggende visies en leertheorieën
d. Vormgeving PDCA cycli en gelaagdheid daarvan
e. Doorlopende leerlijnen: aansluiting niveaus (vergelijk PO/VO/HO)
Werkwijze:
- LinkedIn contacten zoeken deelnemers
- Blog aanmaken
- Blogposts plaatsen:
o Brainstorms, ideeën
o Verslaglegging’
o Links naar bronnen
Bronnen:
- Rapport Kleine Kwaliteit (Onderwijsraad): vinden balans tussen verantwoording en professionele autonomie
- Van Eiland naar Wijland (Onderwijs Maak Je Samen)
- From Great To Excellent (Ontario Ministry of Education)
- Stratosphere (Fullan)
- Professioneel Kapitaal (Fullan)
Accreditatie OLS/AOS:
- Verduidelijken investering opleiding in samenwerking met basisschool, aanwezigheid op school:
- Studieloopbaanbegeleiding is binnen de OLS georganiseerd
- Duo SLB/basisschoolcoach als motor voor ontwikkeling van de opleidingsschool gericht op optimaliseren condities voor werkplekleren en schoolontwikkeling
Yes, meteen full speed van start. Ben benieuwd naar Canadese niveaubepalers in ba-ma. Net als in NL complexiteit en zelfstandigheid in relatie tot canadese versie van de dublin descriptoren??
ReplyDeleteDie gele regenjas is trouwens hilarisch, Jan banaan op trip naar Niagara falls. Woehaa!!!