Als leiders te lang in het proces staan of actief zijn zien ze de transitie niet meer dat worden burocraten en ze zijn niet meer in staat om te bewegen, kunnen niet meer innoveren, ze staan stil. Bill geeft aan deat de centrale vraag is 'Hoe bewegen we een syteem voorwaarts?'
Eerste opdracht 'Define leadership with your own table group'
Onze groep benoemt de volgende aspecten: Richten, sturen, inspireren, stip op de horinzon, beweging, authenticiteit, moreel bewustzijn, beïnvloeden. We vatten het voor Bill samen als 'The ability to move ppl forward.' Andere statements zijn: 'It is all about motivation. The ability to move ppl with a clear focus in mind. It is not a role, everyone can be the leader, of others and themselves.
Starting with a vision in mind, staying the course.'
General conclusion
Focus, vision, leadership in yourself and others, moving ppl foward, motivational.
Bill: ;'Er verschijnen veel boeken over leiderschap maar ze vatten niet samen wat wij net hebben gaan. Leiderschap is iets wat we voelen, wat we onbewust weten en voelen. Beschrijf waar je echt in gelooft, wat is je passie. Want hoe kun je anders mensen voorwaarts bewegen. Het is iets wat je in je onderbuik voelt. The ability to engage in a conversation... '
Define learning leadership / Definieer leiderschap in een lerende omgeving
Voorbeeldrol aannemen (setting an example) samen leren (learning together) inspireren tot leren (inspiring others to learn), riching geven aan formeel en informeel organisch leren (leading ppl in formal and informal organic learning) the abiltiy to open yourself to the learning processes of others and collaborate in learning.
Wanneer er een dramatische veranderin plaatsvindt hoe ga je daar dan mee om.
Wat gebeurt er in ons land en hoe gaan we daarmee om. De realiteit van de verandering dat is waar het om gaat en hoe ga je daar als leider mee om. Structure drives behaviour / Structuur stuurt gedrag. Denk klein. Want hoe groter je denkt hoe moeilijker het is.
Hoe creeer je een structuur dat lerend gedrag stuurt? De overheid gaat de manier van 'funding' niet aanpassen. Ze kunnen dat niet organiseren zoals leiders dat kunnen. Het netwerk dat het leren aanstuurt is iets dat leiders zelf moeten inrichten. We moeten de ondersteuning aanbrengen zodat het netwerk zijn werk kan doen. Formaliseer dat. Zorg dat de juisten mensen op de juiste plek terechtkomen. Creeer een vorm voor de 'arts' community om de verbinding te maken met de netwerken. Hoe gebruik je senior citizins (de 'oudgedienden'). Wat wil je bijvoorbeeld met het thema 'voeding' in de school. Hoe betrek je de ondersteunende diensten (social services) in de netwerken. Wat bieden we de kinderen aan die niet onder de 'normale' lijn vallen.
Student achievement is not student success
De harde cijfers niet de zachte. Setting the stage: the board's belief. Leadership creates the vision sets the direction and is innovative.
Leiderschap creert de visie, zet de koers en is innovatief.
- A belief that all students can learn and be succesful
- Senior managament (director and superintendents) set the tone from the top.
Het is belangrijk dat je weet waar je heen gaat, je hebt een 'belief statement' nodig.
'Structure drives the organization's behaviour.'
Wat is goed voor het leren: learning leadership
- verander de cultuur: getting ppl on the bus
- evolutie: concentrated centre to collaboration / geconcentreerde aandacht voor samenwerking
- grassroots input to dive Board-level thinking and planning / ga de school in en leer van de mensen, verzamel begrip van waar mensen zijn, en wat niet er niet door kwam, waarom de leraren worstelden, waarom de leraren niet konden verwoorden wat er mis ging, wat ze nodig hadden.
Hoe vaak moet je op de werkvloer zijn als leider, hoe vaak praat je met leraren, met directeuren met kinderen. Hoe is mijn beleid geland in de organisatie. Accountability: ability om te zeggen dat het niet jouw schow is maar onze manier om te zeggen dat we er zijn voor alle kinderen in deze regio / op deze school Je bent verantwoordelijk voor jezelf, de leiders, de dicenten en de kinderen.
Accountability plus distributed leadership is a collaborative environment.
How do you get the eagle out of the organisation. Are you willing to distribute the leadership? Ben je bereid dat op te geven? Heb het over WE in plaats van over ik of jij. Wanneer je dat doet ben je bezig met gedeeld leiderschap.
Make the buzz the reality.
Leadership must be distributed to be most effective! All are responsible for student achievement and success at every level of the organisation.Dat is belangrijk, synergie.
Setting the stage by:
Patience
Persistence
Commitment
Open- mindedness
Belief statement ligt hieraan ten grondslag en daarmee beinvloed je de regering en dus de politiek.
Doing something we LIKE that many other ppl support.
Putting the face in the data
In theorie is er geen onderscheid tussen de politiek en de praktijk: In de praktijk is dat er wel.
Wat is je focus op dit moment, heo ga je dat aanpakken. Zonder focus heb je geen richting en kom je nergens. Stel specifieke meetbare vragen. Dan heb je focus. Making connections! ls je dit soort statements maakt moet je ze ook waar maken, dus zul je moeten weten hoe je dat gaat aanpakken. Weet hoe je het gaat doen of doe het niet. Je weet de antwoorden niet maar door de juiste vragen te stellen en naar de data te blijven kijken kom je verder. Het is niet in 1 keer klaar, het staat niet in steen geschreven maar het is een iteratief proces, een proces dat zich steeds verder ontwikkelt. Alignement on goals and responsibilities.
Making an impact on student achievement within the structure and planning process ... effectively.
Putting the face in the data: Blijf de vragen stellen, blijf naar de data kijken.
Bron: http://www.amazon.com/Putting-FACES-Data-Great-Leaders/dp/1452202583
Doelen stellen / Focus aanbrengen
Laat je werknemers doelen stellen, moedige doelen. En zorg ervoor dat je ze ondersteunt die doelen te halen. Zorg voor de structuur die dat mogelijk moet maken. Strategisch borgen van structuur in de organisatie en de omgeving is onontbeerlijk. Wat heeft het systeem nodig van mij als een leider. Blijf jezelf de vragen stellen, de vragen stellen die op tafel krijgen wat die de leraar, de leidinggevende, de manager in de weg staan. Er is geen antwoord op hoe je als leider een verandering moet aanpakken want dat moet je zelf in je eigen context doen.
Hoe doe je dat alles?
Hoe vat je alles wat al de mensen tijdens deze reis hebben gezegd samen? Lees iedere dag de kranten met de bril op van leiderschap.
Hoe hebben ze die belissing genomen. Waarom hebben ze dat zo aangepakt. Hoe hebben ze dat gedaan. Hoe ziet dat eruit. Verzamel al die informatie, bekijken hoe je dat zelf zou doen, hoe die beslissingen tot stand zijn gekomen, dan leer je hoe je daar als leider zelf in staat. Wat gebeurt er in andere landen. Het vormt. Leer van wat je leest en wat je meemaakt. Vorm jezelf. Meet en weeg de communicatie. En blijf 'Omdenken': formuleer wat je niet wilt in wat je wel wilt. Geef ook aan wat je voelt, dat is de ingang naar de ander. Think through the process of leadership and the process of learning leadership.Een goede autweur op dit vlak is Garreth Morgan: hij schrijft dat je altijd 85% van de mensen mee kunt krijgen...
Bron: http://www.managementboek.nl/auteur/369/gareth-morgan
En tot slot...
'Go with the readiness...'
Ontario Principals’ Council
Vereniging voor principals en vice-principals. Deze organisatie telt ongeveer 5000 leden en is daarmee de grootste. Ter vergelijking: de vereniging voor het Katholieke Engelse systeem telt ongeveer 2500 leden, de vereniging voor het Franse publieke en katholieke systeem telt 500 leden.
De vereniging wordt bestuurd door principals en vice-principals die zelf ook actief zijn in de scholen. Alleen de gekozen voorzitter is één jaar vrijgesteld van het werk als principal. De ledenraad bestaat uit leden van de verschillende schoolboards van het English Public Education system. OPC heeft een eigen professionele organisatie voor advisering, met name ook juridisch. Directeuren en adjuncten in Ontario moeten tenminste 5 jaar leraar zijn geweest.
Kern: een principal is een ‘instructional leader’, ofwel een onderwijskundig leider.
Het raamwerk voor School-Level Leadership geeft een overzicht van kwaliteiten/taken van schoolleiders. Er is ook een versie voor Distric-Level Leadership, bedoeld als raamwerk voor directors en superintendents. Interessant om deze raamwerken eens te vergelijken met het competentieprofiel voor de Master Leadership in Education.
Er is een enorme hoeveelheid professionele ondersteuning aanwezig. De brochure van OPC geeft een overzicht van de programma’s, aanvullende kwalificaties en bronnen. Er zijn veel leergemeenschappen van schooldirecteuren.
Ken Leithwood (OISE) is een drijvende kracht, met name om het onderwijskundig leiderschap op alle niveaus door te trekken.
Drie bevindingen die een rol spelen om naar de volgende stap te kunnen (‘from great to excellence’) uit het McKinsey rapport (2010):
- it’s a system thing
- prescribe adquacy, unleash greatness
- common but different
Opvallend is dat het Ontario School System een behoorlijk gesloten systeem is als het gaat om professionele ontwikkeling. Er zijn nauwelijks third parties actief. Duidelijk anders dan in Nederland en mogelijk een gevolg van de fragmentatie waar Fullan tijdens het gesprek met ons aan refereerde.
Website OPC: https://www.principals.ca/
No comments:
Post a Comment