Waar zijn wij, Jan & Cyrille, deelnemers vanuit Fontys Hogeschool Kind & Educatie benieuwd naar? Waar gaan wij deze reis naar kijken? Welke leervragen hebben wij?
Tijdens deze reis staan de volgende onderwerpen / vragen centraal:
- Opleiden in de School
- Infrastructuur, aanwezigheid opleiding op werkplek en v.v., samenwerkingsrelaties
- Netwerk van kennispartners: samenwerking universiteiten met lerarenopleiding
- Verdieping van bachelor naar master
- Inductiefase, voortgezette professionalisering en certificering
- Partnerschap, gemeenschappelijke innovaties (veranderkunde Fullan)
- Academische opleidingsschool: werken met onderzoeksgroepen, functiedifferentiatie, ruimte in formatie, betrokkenen, verbinding praktijkgericht onderzoek met curriculum
- Rendementen: bevorderen studiesucces, uitvalreductie
- Visie, leertheorie:Elementen positieve psychologieFullan: hoe zichtbaar?
- Samenwerkingsverbanden instellingen in het kader van internationalisering
- Uitwisseling curriculumontwikkeling
- Docentuitwisseling
- E-Twinning
Dag 1
1.Teacher skills
a. Vergelijking eindniveaus bachelor en master (MLI, M SEN)
b. Vergelijking hoofdthema’s: OGW, Omgaan met Verschillen, Onderzoek/onderzoekende houding, ondernemingszin/ondernemerschap/creativiteit, 21st CS/Mediawijsheid
2.Leadership in school
a. Vergelijking eindniveau master (MLE)
b. Type leiderschap
3.Learning in community
a. Opleiden in de School (zie boven); inzet studenten
b. Organisatie/formatie/functiehuis
c. Loopbaanontwikkeling
d. Samenwerking tussen leraren binnen de organisatie en tussen organisaties (alle niveaus); samenwerking opleiders en leerkrachten/coaches binnen het primair proces
e. Organisatie Research & Development: schaalgrootte, efficiency, specialisaties
4.Focus on results
a. Type data:kwantitatief vs. Kwalitatief
b. Data mining: zoeken naar trends, partonen, key indicators
c. Onderliggende visies en leertheorieën
d. Vormgeving PDCA cycli en gelaagdheid daarvan
e. Doorlopende leerlijnen: aansluiting niveaus (vergelijk PO/VO/HO)
Dag 1
Nieuwe vragen
- Hoe wordt het arbeidsmarktvraagstuk behandeld? Is er sprake van actieve aansluiting tussen arbeidsmarkt, hoger onderwijs en voortgezet onderwijs?
o Naast een academic diploma is er een (high) skills diploma: onderdeel van het voortgezet onderwijs, gericht op deel van arbeidsmarkt waar ‘skills’ nodig zijn
o Arbeidsmarkt voor leraren is momenteel erg slecht: programma verlengd naar 2 jaar. Veel opgeleide leraren vertrekken naar andere regio’s of overzees om werk te vinden
- Feminisering van het onderwijs: zichtbaar op het ministerie zelf? Wat zien we op de scholen? Is het een actuele kwestie?
- Verschillen tussen wereldsteden zoals Toronto en het Canadese platteland: hoe zien die eruit in de scholen en wat zijn de consequenties daarvan m.b.t. doelen resultaten
- Op welke theorieën en concepten is de strategie voor ‘Equity and Inclusive Eduction and Character Development’ gebaseerd?
o Onderzoek van Marvin Berkowitz: ‘we learn best when there is consistency between what we say and do’
- Vraag: in hoeverre zijn schoolteams een afspiegeling van de maatschappij? Wordt hier actief op gestuurd > ministerie geeft aan dat men hiermee worstelt. Wat zien we op de scholen?
- Maatwerktraject ‘Master of Education’ van OISE university voor York School Boards: hoe ziet dit traject eruit en hoe verhoudt het zich tot MLI en M SEN?
No comments:
Post a Comment