Monday, 18 November 2013

Dag 2 Terugblik

Eerste indruk
Eerste indruk is dat we als lerarenopleiding het afgelopen decennium veel stappen hebben gezet in de samenwerking met ons werkveld. In Ontario is de aandacht verschoven naar andere beleidsterreinen, bovendien is de opzet van de lerarenopleiding wezenlijk anders, zodat de situatie in de regio van FHKE op dit moment gunstiger is zowel qua uitvoering als qua ambitie en toekomstperspectief.
Foto: Cyrille van Bragt

Factoren die daarbij een rol spelen
- Geen sturing op samenwerking werkveld en lerarenopleiding
- Lerarenopleiding is een aanvullend programma op een undergraduate programma en geen opleiding op zich. Daarmee is de positionering van de lerarenopleiding minder sterk
- Professional Development is een verantwoordelijkheid van school boards in samenwerking met het ministerie. De lerarenopleiding speelt hier blijkbaar geen rol in
- De vraagstukken in de samenwerking opleiding-werkveld zitten op een concreet niveau, zoals de rol van mentoren bij de beoordeling van geschiktheid. Er worden geen vraagstukken genoemd die te maken hebben met de koppeling van opleiding, schoolontwikkeling en onderzoek of het samen opleiden en begeleiden van leraren in andere fasen van hun loopbaan

Verdere gesprekken moeten meer licht werpen op de rol van de lerarenopleiding, bijv. met jonge leerkrachten, schooldirecteuren en (hopelijk) lerarenopleiders.

De ochtend
De ochtend heeft een aardig beeld opgeleverd van de hoofddoelen van het ministerie van onderwijs en de programmalijnen die daarvoor zijn uitgezet gericht op:
- Het versterken van een kindgerichte, persoonsgerichte benadering vanuit een pedagogische grondhouding gericht op gelijkwaardigheid en het betrekken van ouders en omgeving bij het onderwijs
- Het ondersteunen van beginnende en gevorderde leraren bij hun verdere ontwikkeling door (met name) het organiseren van mentorschap en het onderhouden van de bevoegdheid door beoordelingsmomenten

Gesprekken met leraren en schoolleiders moet ons inzicht geven in de vraagstukken die deze ontwikkelingen oproepen in de praktijk, bijv. de spanning tussen ‘data driven teaching’ en de holistische, kindgerichte benadering.
 


Foto: Cyrille van Bragt
De middag
Uit het gesprek met het York School Board komt het beeld naar voren dat de lerarenopleiding zoals wij deze kennen, geen rol van betekenis speelt als het gaat om innovatie, schoolontwikkeling en professionalisering. Kortom, een sterk contrast met de missie en visie van FHKE om een partner te zijn voor het werkveld m.b.t. schoolontwikkeling en professionalisering (loopbaanontwikkeling, een leven lang leren). School Boards leggen wel verbindingen met universiteiten of andere onderzoekscentra, maar betrekken daar de lerarenopleiding niet bij. Wel wordt het signaal afgegeven dat men graag de samenwerking met de lerarenopleiding zou willen uitbreiden en verbeteren. Of daar een toekomstbeeld onder zit zoals onder het Partnerschap (Academische) Opleidingsschool valt te betwijfelen.

Beantwoorde vragen
- Startkwalificaties leraren > zie document Teacher Performance Appraisal
- Hoe is R&D georganiseerd > binnen de school boards zelf als het gaat om research gericht op leerresultaten en extern als het gaat om wetenschappelijk onderzoek

No comments:

Post a Comment