Monday, 18 November 2013

Dag 2 Veel luisteren.... veel opgestoken!

8 hefbomen voor succes
1.       Beperken van het aantal uitdagende doelen tot 3:
a.       Hoge prestaties
b.      Terugbrengen hiaten in prestaties
c.       Toegenomen maatschappelijk vertrouwen in het onderwijs

2.       Uitlijnen van het leiderschap op alle verschillende niveaus:
a.       ‘guiding coalition at the top’ bestaande uit premier, minister en diens staf
b.      ‘distributed leadership’ over schoolboards, principals en teachers met een focus op het primair proces (onderwijs en leren)
c.       Partnerschap tussen deze lagen

3.       Hoge verwachtingen, hoge eisen
a.       Curriculum gebaseerd op standaards (vergelijkbaar met kerndoelen)
b.      Transparante toetsing; toetsing gericht op leren (‘assessment for learning’); onderscheid tussen vakinhoudelijke doelen en procesdoelen (zoals samenwerking, planning e.d.)
c.       Onafhankelijke toetsing van leerresultaten
d.      Standaarden zijn zodanig gedefinieerd dat er sprake moet zijn van creativiteit, probleem oplossen, ‘higher order thinking’

4.       Investeren in de kwaliteit van leiderschap en capaciteit m.b.t. instructie (primair proces)
a.       Werken vanuit PDCA cyclus: vertrekkend en uitkomend bij een (individueel) ‘needs assessment’
b.      ‘professional learning’ is een van de belangrijkste strategieën op alle niveaus; leren van de professional dicht bij het primair proces; nu nog steeds lastig om dit te organiseren; aanpak is ‘collaborative inquiry’ (vanuit de japanse lessen) zowel horizontaal (binnen groepen) en verticaal (o.a. aansluiting PO-VO); facilitering in tijd/ruimte en door inbreng expertise
c.       Document ‘school effectiveness framework’ is een hulpmiddel voor scholen om de eigen kwaliteit te bepalen
d.      Uitstroom: langzaam maar zeker meer differentiatie. Niet alleen gericht op doorstuderen aan ‘universities’, maar ook op niveau MBO

5.       Uitwisseling van data en effectieve praktijken als strategie voor vernieuwing

6.       Interveniëren op een ‘niet-straffende’ wijze

7.       Terugbrengen van ‘afleiders’

8.       Transparant, vasthoudend en ambitieus zijn

Ontario’s Equity and Inclusive Education Strategy and Character Development
Hoofddoelen:
-          Hoge betrokkenheid van ouders en gemeenschap
-          Persoon(lijkheid)sontwikkeling van kinderen
Vraag: hoe verhouden de 8 competenties voor startende leerkrachten zich tot het competentieprofiel startbekwaam dat we voor Pabo hanteren?

Source: Teacher Performance Appraisal, Ontario Ministry of Education (2010)

Inductiefase
Ontario kent een systeem voor performance assessment waar je licentie om les te mogen geven vanaf hangt. Deze is omschreven in onderstaand document: 'teacher perfomance appraisal' (zie link).
http://www.edu.gov.on.ca/eng/teacher/pdfs/tpa_manual_english_september2010l.pdf
 

 

1 comment:

  1. Commitment.....mooi woord...to pupils and their learning....
    Een mooie voor in de HKE missie: startbekwame leerkrachten opleiden met " commitment for pupils and pupils learning"

    Hoe zit het eigenlijk met teacher education in Canada? Bachelor of master niveau? Ook in de opleiding focus op assessment for learning?
    Groetjes, Henderijn

    ReplyDelete