1.
Beperken van het aantal uitdagende doelen tot 3:
a.
Hoge prestaties
b.
Terugbrengen hiaten in prestaties
c.
Toegenomen maatschappelijk vertrouwen in het
onderwijs
2.
Uitlijnen van het leiderschap op alle
verschillende niveaus:
a.
‘guiding coalition at the top’ bestaande uit
premier, minister en diens staf
b.
‘distributed leadership’ over schoolboards,
principals en teachers met een focus op het primair proces (onderwijs en leren)
c.
Partnerschap tussen deze lagen
3.
Hoge verwachtingen, hoge eisen
a.
Curriculum gebaseerd op standaards
(vergelijkbaar met kerndoelen)
b.
Transparante toetsing; toetsing gericht op leren
(‘assessment for learning’); onderscheid tussen vakinhoudelijke doelen en
procesdoelen (zoals samenwerking, planning e.d.)
c.
Onafhankelijke toetsing van leerresultaten
d.
Standaarden zijn zodanig gedefinieerd dat er
sprake moet zijn van creativiteit, probleem oplossen, ‘higher order thinking’
4.
Investeren in de kwaliteit van leiderschap en
capaciteit m.b.t. instructie (primair proces)
a.
Werken vanuit PDCA cyclus: vertrekkend en
uitkomend bij een (individueel) ‘needs assessment’
b.
‘professional learning’ is een van de
belangrijkste strategieën op alle niveaus; leren van de professional dicht bij
het primair proces; nu nog steeds lastig om dit te organiseren; aanpak is
‘collaborative inquiry’ (vanuit de japanse lessen) zowel horizontaal (binnen
groepen) en verticaal (o.a. aansluiting PO-VO); facilitering in tijd/ruimte en
door inbreng expertise
c.
Document ‘school effectiveness framework’ is een
hulpmiddel voor scholen om de eigen kwaliteit te bepalen
d.
Uitstroom: langzaam maar zeker meer
differentiatie. Niet alleen gericht op doorstuderen aan ‘universities’, maar
ook op niveau MBO
5.
Uitwisseling van data en effectieve praktijken
als strategie voor vernieuwing
6.
Interveniëren op een ‘niet-straffende’ wijze
7.
Terugbrengen van ‘afleiders’
8.
Transparant, vasthoudend en ambitieus zijn
Ontario’s Equity and Inclusive Education Strategy and Character Development
Hoofddoelen:
-
Hoge betrokkenheid van ouders en gemeenschap
-
Persoon(lijkheid)sontwikkeling van kinderen
Vraag: hoe verhouden de 8 competenties voor startende
leerkrachten zich tot het competentieprofiel startbekwaam dat we voor Pabo
hanteren?
Source: Teacher Performance Appraisal, Ontario Ministry of Education (2010)
Inductiefase
Ontario kent een systeem voor performance assessment waar je licentie om les te mogen geven vanaf hangt. Deze is omschreven in onderstaand document: 'teacher perfomance appraisal' (zie link).
http://www.edu.gov.on.ca/eng/teacher/pdfs/tpa_manual_english_september2010l.pdf
Commitment.....mooi woord...to pupils and their learning....
ReplyDeleteEen mooie voor in de HKE missie: startbekwame leerkrachten opleiden met " commitment for pupils and pupils learning"
Hoe zit het eigenlijk met teacher education in Canada? Bachelor of master niveau? Ook in de opleiding focus op assessment for learning?
Groetjes, Henderijn