Opnieuw een warm welkom, zij het wat geïmproviseerd (we waren een uur vroeger dan verwacht en de pincipal had wat vervangingen te regelen). Om een lang verhaal kort te maken (de foto’s spreken voor zich), hieronder onze belangrijkste bevindingen:
- Job rotation principals en vice-principals: principals en met name vice-principals worden doelbewust geroteerd door het school board. De principal gaat aan het werk daar waar hij nodig is, de vice-principal ervaart in relatief korte tijd veel scholen om zodoende goed voorbereid te zijn op een rol als principal.
- Doelgericht werken: goals in beeld, succescriteria opstellen. Ook op deze school was dit weer expliciet zichtbaar. De middenlange termijn doelen overal in beeld, vergezeld door de criteria voor succes.
- Het eerste signaal dat er in de samenwerking met de lerarenopleiding in het verleden een andere situatie was, die meer lijkt op wat wij nu kennen in de opleidingsschool. Door de tijd heen is er sprake geweest van verwatering. Het is niet geheel duidelijk waarom dit uit beeld is geraakt. Waarschijnlijk door het feit dat er eenvoudigweg andere keuzes zijn gemaakt vanuit het centrale beleid.
Schoolsite Klik HIER
Michael Fullan
In ‘The Six Secrets of Change’ somt Fullan de belangrijkste factoren op. (Klik HIER)
Michael haalt het rapport ‘Alive in the Swamp’ aan over digitale innovaties in het onderwijs.
Key Findings:
- We should seek digital innovations that produce at least twice the learning outcome for half the cost of our current tools
- To achieve this, three forces need to come together: technology, pedagogy, change knowledge or how to secure transformation across an entire school system.
Wat betreft Ontario beschrijft Michael Fullan risico’s: de situatie is ‘instabiel.’ Hij heeft de beleidsmakers geadviseerd op koers te blijven m.b.t. literacy en numeracy en te investeren in gerichte, grootschalige innovaties. Meer hierover in zijn rapport ‘Great to Excellent’. (Klik HIER)
Michael’s boek ‘Stratosphere’ is onlangs verschenen en binnenkort beschikbaar in het Nederlands. Op zijn website staat de volgende beschrijving: Stratosphere - Integrating Technology, Pedagogy, and Change Knowledge “It’s time to take the lid off learning.”
In Stratosphere, Michael Fullan takes a close look at the fast-paced world of emerging technologies and argues that the inevitable influence of technology on teaching and learning must not be resisted, but rather embraced and applied in meaningful ways to positively impact school classrooms.
- Examines connections–and disconnections– between pedagogy, technology, and change knowledge in education
- Creates a vision for improving education by escaping the content-focused teaching of the past and embracing “the new pedagogy” of higher-order skills
- Focuses on the harnessing of fast and innovative technologies to bring about change in classrooms, districts, states, and provinces
- Identifies four critical elements that, at scale, have the ability to make large-scale change a reality– and easier!
Een andere interessante bron is ‘a New Pedagogy for Deep Learning’ (Klik HIER)
Michael’s website klik HIER
Vragen uit de groep:
- Rol van de opleiding in schoolontwikkeling: het verschil tussen toen en nu. Fullan geeft een scherp antwoord en trekt ook het boetekleed aan. M.b.t. het laatste: ‘terugkijkend hebben we te weinig gedaan om de universiteiten te betrekken.’ M.b.t. het eerste met eigen reacties daarop:Professional Development Schools zijn onwenselijk: ze leiden niet tot een systeembrede innovatie vanwege de laboratorium-setting. Reactie: herkenbaar! Dit is precies waarom we als partnerschap aan het ‘uitvogelen’ zijn hoe alle scholen van de stichtingen uiteindelijk betrokken kunnen zijn bij onderwijsinnovatie
- Opvatting over toetsing: weinig enthousiast. Het zijn de verkeerde drijfveren omdat ze niet de ‘pedagogy’ meenemen. Fullan beschrijft ook dat autonomie voor de school alleen effectief is als er sprake is van een overkoepelend, onderwijskundig kader.
- Opvatting over het Nederlandse onderwijs: het Nederlandse systeem is zeer gefragmenteerd. In Ontario heb je met 72 directeuren het totale primair en voortgezet onderwijs in één kamer. Dat maakt het makkelijker om partnerschappen te vormen. Hong Kong heeft eveneens een gefragmenteerd werkveld, maar er is sprake van een overkoepelend kader dat voldoende sturend is. In Nederland zou verbeterde toegang tot actuele kennis over verandering kunnen leiden tot meer coherentie tussen alle actieve partijen. Het wettelijke systeem laat zich niet zomaar aanpassen, dus daar zou je je energie niet op moeten richten.
- Wat is de plaats van character building en well being in de veranderstrategie: het is door de strategieën van Evis Glaze nu eindelijk gaan leven in Ontario. We zijn teveel gericht geweest op literacy en numeracy. Nu gaan we ons meer op het totale kind richten. Als je persoonlijkheidsontwikkeling en instrumentele vaardigheden weet te verbinden krijg je een effectievere onderwijsstrategie met meer resultaten. Well being is ook degelijk te meten. Wie zegt dat het niet te meten is, weet niet wat het is. Nederland doet dat eigenlijk heel goed met 6 dimensies van well being die worden gemeten. Hij haalt de ‘kindergarten’ ontwikkeling aan die ervoor zorgt door de ‘play based inquiry’ die t.b.v. de kindergarten is ontwikkeld dat vanaf grade 1 nu ook meer naar het hele kind gekeken moet worden. Een mooie bijvangst van de implementatie van een voltijdse, tweejarige kleuterschool.
Avis Glaze
Het ware doel van onderwijs is de ontwikkeling van intellectuele capaciteit in combinatie met persoonlijkheidsontwikkeling (character building). Avis haalt het werk van John Hattie aan. De meta studie naar effectiviteit van didactische aanpakken heeft haar als onderwijskundige enorm geholpen.
‘It’s easier to educate a child than to influence an adult’.
Belangrijk in de strategie voor innovatie was het betrekken van de media. Zij schrijven over de ontwikkelingen en zijn daarmee een belangrijke invloed op de publieke opinie. Een volgende stap was het identificeren van de elementen die alle stakeholders verstaan onder character developement en het screenen van de bestaande curricula om de plaatsen op te sporen, waarin deze elementen geïntegreerd konden worden.
Resultaat is o.a. de Character Community (klik HIER) Van ‘schools reflect community’ naar ‘schools shape community’.
Hoe bereik je juist die ouders die je zo graag wilt bereiken, maar waar dit het lastigste blijkt. Avis geeft aan hoe men dat heeft aangepakt in de York regio: identificeren waarom ouders wegblijven (vaak om pragmatische redenen) en ondernemend zijn om die problemen weg te nemen, zoals voorzien in een lunch, zorgen voor vervoer en kinderopvang.
‘There can be no throw away kids!’
Het is van belang 'er op tijd bij te zijn'. De factoren die bepalend zijn voor schoolsucces zijn uit onderzoek bekend. We hebben leerkrachten nodig die betrokken zijn, zich verantwoordelijk voelen om het maximale uit kinderen te halen. Kijkend naar ons pabocurriculum vraagt dit van ons als lerarenopleiders om studenten inzicht te geven in die succesfactoren en in de sociaal-economische omstandigheden die beperkend zijn voor kinderen. Wat kun je en moet je als leerkracht doen om dat om te buigen? Daarbij komt ook de kwestie van immigranten: in de westerse wereld is immigratie broodnodig.
Mooie slotuitspraak van Avis Glaze:
“If you’re a teacher, you touch eternity”
No comments:
Post a Comment